وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از شاخصه های نظام ما مقابله با ظلم و رد کردن نگرش های استکباری و مقابله با مستکبران است که ما به طور خلاصه به آن استکبارستیزی می گوییم. این مسأله در اصول فرهنگی ما وجود دارد و غیر قابل نقض است. ما اگر از این اصل رد شویم قطعاً دیگر عنوان مان نظام جمهوری اسلامی نیست. اگر زمانی نظام جمهوری اسلامی چنین شاخصه ای را نداشته باشد آن نظام آرمانی نخواهد بود.
سلطان محمدی سپس با بیان اینکه انتظار می رود شاکله فرهنگی کشور در تمامی ارکان و حوزه هایش خصیصه استکبارستیزی را بروز دهد تصریح کرد: ما توقع داریم این اصل پذیرفته شده و درک شده باشد اگر چنین چیزی پذیرفته شده باشد انتظار می رود فعالان این عرصه به آن توجه داشته باشند.
این منتقد یادآور شد: ما نیازمند تولید آثاری مانند «بازمانده» مرحوم سیف الله داد در سینما هستیم؛ حتی فیلم هایی مانند «به وقت شام» نیز باید در سینما ما تولید شوند. ما باید این نوع آثار را تولید، مطرح و آن ها را جهان صادر کنیم اما متأسفانه از این قبیل آثار شاخص به شدت کم داریم. نه فقط در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی دیگر از جمله حوزه موسیقی نیز بسیار کم کار کرده ایم. ما نیازمند آن هستیم تا اساتیدی مانند مجید انتظامی که سمفونی خرمشهر را تولید کرده بیش از این مبادرت به تولید این قبیل آثار کنند و مسئولان فرهنگی تمام تلاش خود را به کار ببرند تا این آثار را در دنیا بشناسانند.
وی خاطرنشان کرد: آثاری با مبنای استکبارستیزی باید جزو ذات و هویت اصلی حوزه فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران باشد. کسانی که مسئولیت های مهم فرهنگی و هنری می گیرند باید این قبیل آثار را به هنرمندان سفارش دهند، از تولید این آثار حمایت کرده و روی آن سرمایه گذاری کنند. نهادهایی مانند سازمان اوج و حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی که بودجه حاکمیتی دارند باید این قبیل آثار را به هنرمندان متعهد و ولایتمدار سفارش دهند.
سلطان محمدی متذکر شد: اگر مدیران در این زمینه اهمال کاری دارند باید پاسخگوی اعمال خود باشند. آن ها وقتی بودجه میگیرند ملزم و موظف هستند که در راستای تثبیت نظام فعالیت کرده و محصولات ماندگار بر اساس محتوای اعتقادی و اصولی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید و عرضه کنند و از هیاهوی برخی افراد نهراسند.
وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: بدیهی است اگر بودجه دولتی در نهادی وجود دارد آن بودجه باید در مسیر مرتبط با نظام جاری شود. بودجه نباید در نقطه مقابل حرکت کند. از طرف دیگر خود هنرمندان باید داوطلب شوند و پشت تولید این قبیل آثار بایستند و سرمایه بیاورند و به مسئولان در حوزه نظارت و تصویب منتقل کنند که چنین کاری با این ویژگی ها باید تولید بشود. در این مسیر دوم تعامل میان ساختار و هنرمند داوطلب باید نرم تر و بهتر باشد و همزیستی خوبی شکل بگیرد.
ارسال نظر